Webdesign? Kövesd a nagyokat!

2015. április 20., hétfőWebdesign

Új weboldal készítésénél mindenki szeretne valami egyedi, lélegzetelállító design készíttetni weboldalának. Igen, fontos a szép megjelenés, hiszen egy weboldal "cégünk online kirakata". De vajon hol a határa az egyedi megoldásoknak? Mikor érdemes a már jól bevált sablonos megjelenést használni?

Természetesen minden leendő weboldal tulajdonos valami hihetetlen, egyedi megjelenést szeretne. És mégis rengeteg weboldal ugyan arra a sablonra készül. Sőt, a sikeres weboldalak általában sablonosak! Akkor most hogy van ez?!

 

Gyorsan tisztázzuk le, mi az "egyedi" és a sablonos design

 

Ez már inkább egy egyedi design, gyönyörű már-már szemkápráztató! Csakhogy egy nagy monitoron nézve is (FULL HD felbontás) görgetnem kellett lefele, hogy megtaláljam a termékeket. Viszont a menü és a háttér tényleg nagyon szépek, de a termék árát csak akkor látom, ha ráviszem az egeret a termékre, tehát aki a termék árára kíváncsi, és nem olyan rutinos mint én, az lehet fog egy picit keresgéli... ha nem lép meg azonnal az oldalról, mondván, "én pont az árára lennék kíváncsi!"

 

Ez pedig egy tökéletesen sablonos design, amivel már mindenki meg-annyiszor találkozhatott. És igen, az előző mondattal már el is árultam a titkot! :)

Egy szembeötlő hibát tudnék így kapásból mondani ezzel a design-nal kapcsolatban. A felső SlideShow rész egy picit magas, de nem túlzottan hiba, mert közben bal oldalán ott vannak a kategóriák, így a látogató görgetés nélkül kezdheti a böngészést webshopunkban.

 

De ez miért is sablonos weboldal?! Hiszen első ránézésre teljesen egyedinek tűnik?

Igen, tűnik, de nem az. Ez a tipikusan jól bevált webshop elrendezés, bal oldalt az oldalsáv, kezdve a kategóriákkal, legújabb termékek, megtekintett termékek, és még hosszan sorolhatnánk a tipikus webshop tipikus összetevőit, és persze jobb oldalt a termékek. Az hogy épp milyen színösszeállítással készítjük el, az már egy másik dolog, de az előző weboldallal ellentétben, semmiféle díszítést sem tartalmaz! Egyszerű, lényegre törő!

 


És most jöjjön egy tökéletesen egyedi design!

Formabontó + minden amit csak el lehet képzelni!

 

Igen, ebben a weboldal típusban az a legjobb, hogy sosem az történik, amire számítunk! Például nézzük meg a kapcsolati oldalt, tehát kattintsunk a Contact menüpontra. Megnyitásra kerül a Kapcsolati oldal?! Nem, legörget minket az oldalon, a "Kapcsolati" részhez, bizony...

Ez pedig sajnos egy olyan következménnyel jár, amivel az szokott járni, ha nem azt kapjuk, amit vártunk - azaz frusztráltak leszünk - azaz ez egy gyönyörű, formabontó, frusztrált látogatókat gyártó design. Ha-ha... :)

És ez még csak a "jéghegy lába", mert nem egy olyan design-nal is találkoztam már, amin még én is csak nehezen igazodtam ki - pedig nekem ez a munkám!

 

Ahogy azt már a 2. weboldal alatt elárultam, nagyon fontos, hogy a látogatónak ismerős legyen az adott elrendezés/oldal struktúra. Az első weboldal picit a 2 között van, nem teljesen egyedi, de sok felesleges elemet, díszítést tartalmaz, amiknek gyakorlati haszna mindössze annyi, hogy elvonja a figyelmet a tartalomról. Tipikusan gyerekeket megcélzó webshopoknál találkozhatunk ilyen jellegű díszítésekkel.

Emlékeztem egy LEGOt áruló webshopra, amiről be szerettem volna tenni ide egy képet, de azóta már ők is design-t cseréltek, így sajnos ezt már nem tudom megmutatni, mivel az új megjelenésük tökéletes - egyszerű, áttekinthető, semmi felesleges elem!

Az a probléma ezekkel az elemekkel, hogy ugyan a kisgyereket elkápráztatják, de amikor a szülő megvenné neki az adott terméket, ő úgyis egy árú keresőben fogja kezdeni, és nem, nem ott fogja megvenni ahol a termékek mellett ott van egy LEGO figura, hanem ott ahol olcsó (és persze ahol könnyen kiismeri magát) - nem túl bonyolult, igaz?!

 

Ahogy a címben is írtam, vegyünk példát a nagyokról. Nézzük meg hogy néz ki a Google, a Google+, YouTube, a Facebook, a Twitter az eBay - ezeket emberek milliói használják nap mint nap.

  • háttérszín?! fehér vagy világosszürke
  • színátmenet?! ha van is, annyira gyenge, hogy fel sem tűnik
  • díszítő elemek?! az egyetlen plusz elem, aminek nincs funkcionális szerepe a tartalmon kívül a logó

Ezzel most azt akarom mondani, hogy egy az egyben koppintsunk le másik weboldalakat?! Gyakorlatilag igen! Úgyis mire átformázzuk, hogy a mi weboldalunkhoz igazodjon a design, és még ráhúzzuk a mi színtémánkat (amit majd egy másik bejegyzésben tárgyalunk ki), egy teljesen új designt fogunk kapni!

Jó példa erre a Leg-Technic főoldala, amit egy az egyeben a Google+ -ról mintáztam. De mire átalakítottam a Leg-Technic "szükségleteire" a Google+ megjelenését, egy teljesen új designt kaptam.

 

De nem vagyok rest bevallani azt sem, hogy a Pillangó Weboldal Tartalomkezelő rendszeréhez fejlesztett Email klienst pedig egy az egyben a Gmail-ről koppintom, természetesen a PW Adminisztrációs felülete színeihez igazítva. Ennek egy nagyon egyszerű magyarázata van:
Magyarország legalább 70% Gmailt használ, azaz a leendő ügyfeleim 70% egy olyan felülettel fognak találkozni leveleik kezelésénél, ami nemcsak hogy ismerős nekik, de azonnal, teljes mértékkel használni is tudnak - végeredmény, elégedett ügyfél.

 

Sose felejtsük, az internetezők valójában nem kalandorok, nem az a céljuk, hogy felfedezzék a különböző weboldalakat, hanem hogy megtalálják a számukra fontos tartalmakat.

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni. Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.71 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem