5 fontos alapelv, amire gondolnod kell céges logód készítésekor

2019. december 25., szerdaWebdesign

A brandépítés első lépése a logó elkészítése. Még akkor is ha személyes mákáról van szó - azaz XY gázkészülék szerelő vagy, logóra szükséged lesz. Ez a logó fog szerepelni névjegykártyádon, weboldaladon, de akár autód oldalán is. Továbbá a logód fogja a céged teljes arculatát meghatározni. Azaz a logóban használt színek, formák és betűtípusok fognak visszaköszönni a weboldaladon, hirdetéseiden, ... stb.

Épp ebből kifolyólag jól át kell gondolnod, hogy nézzen ki a logód. Persze azért nem kell elsőre elkészíteni a tökéletes logót - a nagy cégek is időnként megújítják őket. Viszont az alábbi szempontokat jó, ha már az első változatnál betartod, hogy ne kelljen fél év múlva újrakészíttetned.

Nem csak a weboldaladnak, a logódnak is reszponzívnak kell lennie

Ahányféle felületen jelenítenéd meg a logódat, annyiféle méretben és képarányban lesz rá szükséged. Gondolj csak bele, a weboldalak fejlécében általában téglalap alakú logót használunk, viszont a Facebook-ra négyzet alakú profilkép kell.

Plusz az átlagos profilkép mérete 120x120px, ami összezsugorodhat 30x30px-re is - például amikor hozzászólsz egy bejegyzéshez a Facebook-on, ilyen miniatűr képként kerül megjelenítésre a profilkép.

Ezért fontos, hogy a logód különböző változatokban is elkészüljön. Méghozzá úgy, hogy mindig jól beazonosítható maradjon a vállalkozásod.

reszponzív logó példák

Figyeld meg a  képen látható 6 logót. Ugyan a tartalmuk folyamatosan fogy a méretcsökkentés közben, mégis tökéletesen beazonosítható, hogy melyik cég logóját látod.

Amikor a logód reszponzivításán gondolkozol, sose alulról felfele haladj. Először gondolt ki az "alap" logót. Ha az megvan, akkor kezd csökkenteni az elemek mennyiségét, hogy eljuss a kisebb, végül pedig a teljesen mini méretig.

Egy színben is jól mutasson

Általában a logók több színből szoktak állni. Viszont mivel ugyan azt a logót fogod feltüntetni különböző felületeken, jól kell mutatnia monocolor megjelenésben is. Hogy ne menjünk olyan messzire, például a weboldaladra feltöltött termékképeket is a logóddal fogod vízjelezni.

De használhatod még a céges levélpapíron, szórólapokon, vagy az elküldött céges e-mailek láblécében is (sok levelezőprogramban beállítható az elektronikus aláírás). Sőt, az online számlázó programok is támogatják a logó beillesztését a számlába.

Ezek mind olyan felületek, amik vagy eleve nyomtatásra vannak ítélve, vagy jó eséllyel valamikor ki lesznek nyomtatva - legtöbb esetben fekete-fehérben. 

Végig figyelj a logód egyértelmű jelentésére

Jelenjen meg a logód bármilyen méretben, elrendezésben is, sose lehessen belelátni olyat, amit nem kéne. Ez szemléltetem is egy egyszerű példával:

Az A-Style logója, amiben két, nem tervezett emberi alak is feltűnik

Ha rákeresel a Google-ben a "worst logos" kifejezésre, könnyedén találhatsz ilyen "félrecsúszott logókat".

Az elkészült logót mutasd meg munkatársaidnak, ismerőseidnek. Ha valami olyat látnak bele, amit nem kellene, ne vitatkozz velük! Más is bele fogja látni

Ne legyen sértő mások számára

Tudom, számodra is teljesen egyértelmű, hogy ne használj fel olyan formákat, ikonokat amik például önkényuralmi jelképekre hasonlítanak. Viszont ha vállalkozásod több országban is jelen van, eltérő népcsoportok fogják látni, akkor érdemes azt is megvizsgálnod, hogy a célcsoportodnak is ugyan azt jelenti-e a logód, mint Neked.

A logódhoz felhasznált ikonokat, szimbólumokat dobd be a Google képkeresőjébe, és már ki is derül, másnak az mit jelent.

Továbbá, emlékszel még, hogy nekiment a kormány a Heineken vörös csillagos logójának?!

Ne kelljen elmagyarázni, mit szimbólizál a logó

A jó logót nem kell magyarázni. A jó logó egyértelműen adja át üzenetét. Ha el kell magyaráznod, mit szimbólizál, akkor valamit nagyon elrontottál. Nézd csak meg fentebb a Walt Disney logóját = meseország, vagy a Heineken = tradíció.

budapest olimpiai logó

Emlékszel még erre a logóra. És emlékszel a sok találgatásra is, hogy mit akar ábrázolni? Pontosan így néz ki egy logó, ami nem adja át egyértelműen az üzenetet. 

Hogy indulj neki?!

A legjobb, ha először kigondolod a logód formáját. Szeretnél ikont is használni hozzá? Vagy csak a céged nevét szeretnéd szerepeltetni rajta? Vagy a vállalkozásod nevében egy betűt cserélnél ki ikonra?

Sok logó csak szövegből áll, és nem tartalmaz semmiféle ikont sem - ez általában a prémium termékeket értékesítő cégekre jellemző. (Remek betűcsaládokat találsz a Google Fonts weboldalon)

Ha szeretnél ikont is felhasználni, akkor Az így szerezz ingyen ikont bejegyzésem segítségedre lesz ihletet gyűjteni, ahol bemutatom Neked a Flaticon weboldalát, és adok pár tippet a haszálatához is.

Ha a logód formája összeállt és monocolor változatban jól néz ki, akkor jöhetnek a színek - persze csak ha akarsz használni. Nagyon sok logó egyszínű - sőt talán kis túlzással a legjobb logók egyszínűek.

Ha szeretnél színeket is felhasználni, akkor is csak finoman tedd. Emeld ki logód 1-1 részét színnel, de épp csak annyira, hogy egy picit izgalmasabbá tegye.

 

Te már túl vagy a logód elkészítésén? Oszd meg Velünk logódat, és elkészítésének történeté kommentben

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni.
Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.5 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem