Milyen hátrányai vannak a weboldalak responsive megjelenésének?!

2014. június 02., hétfőA WEB világa

A mobileszközök rohamos fejlődősének következtében, a legújabb és talán a leginkább megválaszolatlan trend az interneten, a weboldalak responsive megjelenése. Azzal mindenki tisztában van, hogy miért jó a responsive design. De a hátrányairól miért nem beszél senki?! Biztos hogy szüksége van weboldalunknak erre az új technológiára, a responsive megjelenésre?

Rengeteg cikk foglalkozott már a témával, hogy milyen jó ez az új technológia, és hogy mennyi lehetőség rejlik benne. Kizárt hogy lenne még olyan ember a földön, aki weboldalakkal foglalkozik, de még nem halott a responsive designról. Így már mindenki tisztában van vele, hogy ez miért jó nekünk. Sőt, már sokszor weboldalunk látogatói is szóvá teszik, ha a weboldalunk nem jelenik meg tökéletesen mobilkészülékükön!

Akkor most az a megfelelő megoldás, ha fejvesztve rohanunk a fejlesztőkhöz, és kérjük őket, alakítsák át weboldalunkat responsive oldallá??

NEM!!! Először álljunk meg, és gondoljuk át részletesen, mi is a fő célja a weboldalunknak?! Hogy fogjuk tudni azt elérni, most és későbbiekben egyaránt?!

A weboldalak 90%-nak előbb vagy utóbb valamilyen formában pénzt kell termelnie. Egyszerű a magyarázata, például egy blog weboldalnak el kell magát tartania. Meg kell hogy térüljön a befektetett időnk, és persze a pénzünk.

Mi erre a megoldás? Reklámok!

Jó, de hova is tehetjük őket? Például az oldalsávba, ami ugyebár egy responsive designnal felvértezett weboldalon olyan 800px környékén megy a tartalom alá. Ahol senki sem fogja látni, nemhogy rákattintani... Tehát ha nekünk azért kellett a responsive design, mert látogatóink már 30% mobileszközről követi oldalunkat, akkor olvasóink 30% már biztos nem fog a hirdetésekre kattintani! Merthogy a tartalomnál lejjebb már senki sem görget :)

Természetesen rakhatjuk a hirdetéseket a cikkekbe is, de már annyi de annyi weboldal létrejött, majd kis idő után el is tűnt a süllyesztőben, aminek a cikkei nem álltak másból, mint 5 sor szöveg, reklám, 5 sor szöveg, és vége. (Ez talán a legocsmányabb megoldás, ennél még a felugró ablak is jobb, de ez csak a saját véleményem. Arról ne is beszéljünk, hogy az emberek már megszokták, nem esnek bele a csapdába, és kattintgatnak eszeveszett mód a reklámra, hanem egyszerűen szummázzák magukban, hogy ez is egy "ocsmány" weboldal.)

 

A másik méltón kedvelt weboldal típus, és talán a legfontosabb is, a webshop. Igen, ezek is gyakran jelennek meg responsive designnal. És már megint az oldalsáv! Mit is teszünk egy webshop oldalsávjába? Kategóriákat, utoljára megtekintett termékeket, és ami a legfontosabb, vásárlásra buzdító reklámokat, mint például: "10000Ft felett ingyenes a házhozszállítás!". Én a webshopok ezen moduljait sokkal fontosabbnak találom, mint a responsive designt.

Tehát mielőtt fejvesztve rohannánk a weboldalunk fejlesztőihez, hogy nekünk is responsive design kell, jól gondoljuk át a dolgokat: mi a célunk a weboldallal, a későbbiekben nem-e lesz hátrány, a látogatóinknak tudjuk-e garantálni ugyan azokat a lehetőségeket... és így tovább.

Most biztos sokaknak megakadt a szeme az előző soron, "tudjuk-e garantálni ugyan azokat a lehetőségeket". Igen, pontosan! Például ha szeretnénk, hogy a látogatók a kommentekbe tudjanak beilleszteni linkeket, vagy például egy fórumban lehessen képeket is beilleszteni, akkor egy úgynevezett WYSIWYG (ejtsd:vizivig) szövegszerkesztőt kell használnunk, ami mobileszközökön egyenlőre csak a legújabb Firefox Mobile böngészőben működik. Ilyen szövegszerkesztő például a CKEditor, vagy a saját fejlesztésű CsillaEditorom.

Természetesen egy bemutatkozó weboldalnál, még ha bloggal ki is van egészítve mint például ez az oldal is, nem jelent problémát. Ha az adott weboldal a webbel foglalkozik, mint ez is, legyen egy blog weboldal vagy egy webstúdió weboldala, akkor pedig egyértelműen előírás a responsive design!

A későbbiekben még sokat fogunk foglalkozni a responsive designnal, és a technológia rejtette lehetőségek kiaknázásával. Megoldásokat keresünk majd a tipikus kecske + káposzta esetre, hogy "a kecske is jól lakjon, de a káposzta is megmaradjon".

frissítés

Ahogy mondani szokás, a bejegyzés megírása óta rengeteg víz lefolyt a Dunán. Ennek megfelelően a mobil készülékek is rengeteget fejlődtek, így szerencsére már teljes értékkel élvezhetjük a weboldalakat okostelefonon vagy táblagépen is.

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni. Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.71 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem