Kell a cégemnek honlap?

2015. március 27., péntekA WEB világa

Még mielőtt belefogunk céges weboldalunk megvalósításába, talán ez a legfontosabb kérdés, amit meg kell válaszolnunk. Céges honlapunk többféleképp is képviselheti vállalkozásunkat az interneten, így csak rajtunk múlik, hogy mire és pontosan hogyan szeretnénk használni.

Amikor céges honlapról beszélünk, mindenkinek annyi a reakciója, hogy szeretne cégének egy szép weboldalt, ami persze 1 hét múlva már a keresők első oldalán jön a tevékenységi körünk kulcsszavaira, ja és persze felhasználóbarát, meg majd hozza az érdeklődőket eszeveszett mód, és cégünk egyből felvirágzik.

Nos, ez az alapvetően hibás tézis!

Sajnos ez a hozzáállás megint csak a profitorientált webstúdiók félrevezető kommunikációjának a végeredmény - biztos Te is nem egyszer olvastál már webstúdiók honlapján olyan szövegeket, mint

"Többszörözze meg Velünk cége bevételét"
vagy olyan kiírásokat, melyek azt sugallják, hogy a webről mennyi érdeklődőt lehet begyűjteni.

 

Először is a legfontosabb dolgunk, megkülönböztetni 2 céges honlap típust - ami a felhasználást illeti.

Az első típust én csak úgy hívom, hogy Presztízs Honlap. Ez a honlap típus fedi le a "Bemutatkozó weboldal" dolgot. Én azért hívom inkább Presztízs Honlapnak, mert ez tényleg csak azért van, hogy a mi cégünknek is legyen weboldala. A tartalmát tekintve pedig kimerül abban, hogy informálja a látogatókat cégünk elérhetőségéről, illetve pár szóban cégünk tevékenységi köréről.

Azt nem mondom, hogy ez egy rossz dolog, sőt szerintem a XXI. században nagyon is fontos, hogy az érdeklődő megtalálja cégünk elérhetőségét a weben - hiszen már telefonkönyv nem igazán létezik, így más lehetőség nincs egy ilyen fontos információ beszerzésére.

 

A céges honlapok másik típusának talán az lenne a legjobb név, hogy Marketing weboldal. Ahogy a neve is sugallja, ez a weboldal már nem csak arról szól, hogy a látogató informálódjon cégünkkel kapcsolatban. A célja az ügyfélszerzés, az érdeklődőkkel való kapcsolattartás / informálás és természetesen az értékesítés.

Ez az a lehetőség, amit csak nagyon kevés cég ismer fel, hogy a weboldal nem csak egy interneten elérhető "lap", amin ott van némi infó a cégről, hanem bizony a weboldal az egy marketing eszköz!

 

Igen, cégünk weboldala egy marketing eszköz, amit használhatunk jól is, és természetesen használhatjuk úgyis, hogy jobb lenne, ha inkább nem is lenne. Ez akkor szokott előfordulni, amikor az imént említett 2 típust elkezdik keverni, ráadásul a cég még a webstúdió választásnál is a legolcsóbbat keresi, ahelyett hogy egy minőségi weboldalakat készítő webstúdiót választana.

Ilyenkor kel életre az a hihetetlen weboldal csoda, hogy már elkészültekor is rettentően elavult a megjelenése. Ezt tetézik azzal, hogy az első 1-2 hétben még rendkívül lelkesen feltöltenek egy pár cikket, esetleg kirakják az "Aktuális ajánlatokat" is. És itt vége is szakad a webes karriernek.

Mit lát ebből egy látogató?!

1 év múlva rátéved egy látogató a weboldalra, és az a kép fogadja, mint a western filmek jellegzetes jelenete, mikor egy kihalt városban a szél egy pár száraz bokorcsomót görget.

Joggal teszi fel a kérdést magának a látogató, hogy vajon a telefonszám vagy a cím még aktuális?!

 

Ezért nagyon fontos, hogy eldöntsük pontosan mit szeretnénk weboldalunkkal kezdeni, illetve hogy mennyi időt és energiát tudunk rá áldozni - hónapról-hónapra, és nem csak az első 2 hétben!

 

Az lesz a legjobb a "vita" eldöntésére, ha 3 egyszerű példával megpróbálom szemléltetni, milyen esetben mit ajánlanék:

1. példa - nem kell weboldal

Egy szerelős srác volt nálunk (meghalt a sütőnk), és természetesen mikor kiderült, hogy webprogramozással foglalkozok, egyből éltem is az alkalommal, ajánlottam neki, hogy talán Neked is jó lenne egy weboldal. Erre a szerelősrác közölte velem, hogy "ááá, így sem bírom a melót..."

- huu, hát szerencsés vagy, de nem gondoltál terjeszkedni, felvenni embereket?!

a szerelősrác: - nem, mert csak több gond lenne vele, mint haszon...

Tehát így sem bírja a munkát, nem akar terjeszkedni, ez esetben tényleg nincs értelme honlapot készíteni - majd talán ha csökken a keresettsége, vagy mégis úgy dönt, hogy "csapjunk a lovak közé..."

 

2. példa - Presztízs weboldal

Egy ismerősömnek is ajánlottam weboldalt (kisállat kereskedése van), aki megörült az ötletnek, mert valahogy érzi, hogy nem ártana a cégének egy "használható" webes megjelenés.

Ránézve a srácra azonnal sikerült is megállapítanom, hogy még mindig nem egy számítógép zseni. Ezért semmiféleképp nem ajánlottam neki olyan weboldalt, mivel "foglalkozni" is kéne. Tehát a napjainkban népszerű Blog eleve kihúzva a listáról - csak a fentebb említett westernes filmjelenet lenne az egészből.

De akkor milyen weboldalt készítek neki?!

A bemutatkozó weboldalaknak megfelelően csak "általános" információkat fogok feltölteni, mint például a bolt elérhetősége, illetve a forgalmazott termékeket úgy, hogy csak azok a termékek kerülnek majd feltöltésre, amik biztos mindig kaphatóak - és ezeket is ár nélkül.

Természetesen jobb lenne árral, de akkor azt mindig aktualizálni kellene, hiszen annál nincs is rosszabb, ha az interneten feltüntetett ár eltér a termék valós árától - ebből kifolyólag rengeteg jogos panaszt kapna.

Jó lenne egy "Aktuális akcióink" menüpont is, ezt is elég lenne kb. 2 hetente frissíteni (mármint akcióváltáskor), de ne siessünk előre, először nézzük meg, mennyire "fekszik neki" ez a webes dolog. Aztán majd meglátjuk, egy ilyen oldallal bármikor bővíthetjük a weboldalát - de ne vállaljunk olyat, amit esetleg később nem tudunk teljesíteni.

De még így is legalább havonta egyszer rá kell nézni a weboldalra, hogy minden rendben van-e - hiszen nincs rosszabb információ a hamis információnál!

 

3. példa - Marketing weboldal

Ebbe a weboldal típusba tartozik maga a Pillangó Weboldal is, ugyan én nem vagyok marketinges, de azért írom például ezeket a bejegyzéseket is, hogy a Pillangó Weboldalnak, mint "cégnek" közösséget toborozzak.

Amikor már van egy közösség, akkor pedig a közösség reakcióiból bizony következtetéseket tudok levonni. Így könnyen felmérhetem, hogy a Pillangó Weboldal Tartalomkezelő rendszerét milyen irányba fejlesszem, milyen további modulokat készítsek hozzá - egyszóval mire van kereslet.

Illetve mivel nekem is, és természetesen minden cég számára fontos az ügyfeleik "problémái", azt is fel tudom mérni, milyen témakörökkel foglalkozzak, milyen kérdésekre próbáljak választ adni az érdeklődőknek - mint például ez a kérdés is, hogy egyáltalán kell-e, és ha kell milyen weboldal kell cégemnek?!

Itt még nagyon jó példa lenne egy ingatlanos is. Egyrészt nagyon nevetséges lenne minden héten berohangálni az ingatlanirodába, hogy van-e új ingatlan. Arról ne is beszéljünk, hogy egy weboldalt akár este 10kor is meg lehet nézni, nem kell munkaidőhöz alkalmazkodni. És ezt még tetézhetjük azzal is, hogy 1-2 hetente írunk egy cikket az ingatlanpiac aktuális eseményeiről, vagy épp ötleteket adhatunk ingatlanvásárláshoz - ezzel természetesen megint csak önmagunk, illetve cégünk elismertségét növeljük.

De azt senki se felejtse, hogy ez bizony rengeteg munka! Folyamatosan informálni az érdeklődőket, aktualizálni az ingatlanokat... viszont ez idővel ki fog fizetődni.

 

Összegezve a kérdésre a választ, tényleg van 20 esetből 1, amikor egyáltalán nem kell weboldal. Viszont nem azért mert weboldalakat szeretnék bérbe adni, hanem azért mert a XXI. században, amikor a telefonkönyv már egy múzeumi emléktárgy, egy bemutatkozó "Presztízs honlap" már elengedhetetlen.

Ez tetézném még azzal, hogy én 28 éves vagyok, és igen, a korosztályomnak megfelelően internetfüggő. Igazából a 40 éves kórtól lefele az emberek minimum 80% internetfüggő. 

És borzasztóan felidegesít minket, ha nem találunk meg valamit az interneten! ;)

Itt szeretném még megjegyezni, hogy ügyvédet is az interneten találtunk. Írtunk Neki a weboldala kapcsolat oldalán elhelyezett űrlap segítségével, amire természetesen Ő hamarosan válaszolt is. Azóta már voltunk is nála, sőt, most leendő cégünk jogi dolgaival is Őt szeretnénk megbízni - akkor egy ügyvédnek is kell weboldal?!

De Budapesten így találtunk fogászatot is... egy havi fizetésünket hagytuk ott - akkor egy fogászatnak sem árt a weboldal?!

Egy ismerősömmel beszélgetve gyorsan kiderült számomra, hogy Ő még abban a világban él, amikor a zsiguli csomagtartójából árulta a portékáját... hát az sem ma volt! - kb. másfél éve várjuk, hogy bevallja csődbe ment...

Nem állítom, ha lett volna weboldala, akkor most egy új BMW-t nézegetne magának, de ki tudja?!

 

Bizony a világgal lépést kell tartani. Mindig is megvolt a cégek számára a megfelelő "fórum", ahol népszerűsíthették tevékenységüket. Ez 15 éve még a telefonkönyv volt, majd később megjelentek Magyarországon is a cégjegyzékek. Most pedig a webes megjelenésért fizethetünk.
De még mielőtt azon kezdenénk háborogni, hogy mindenért csak fizetni és fizetni kell, azért azt ne felejtsük el, hogy mennyivel több lehetősége van egy cégnek a weboldalán, mint anno a cégjegyzékben volt.

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni.
Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.5 · Adatkezelési szabályzat · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ Adatkezelési szabályzatértem