Így szűrd ki az átverő webstúdiókat!

2014. június 09., hétfőA WEB világa

Webstúdiót választani sajnos nem is olyan könnyű dolog. Sok webstúdió magasztalja magát, miközben a munkájuk egy fillért sem ér. Nézzük meg milyen lehetőségeink vannak arra, hogy kiszűrjük azokat a webstúdiókat, akikkel érdemes elkészíttetnünk cégünk weboldalát.

Az előző cikkünkben már kitárgyaltuk, mik azok a tipikus lehúzásaik a webstúdióknak, amikor a pénzünkért egy tökéletesen hibás weboldalt, vagy egy olyan honlapot kapunk, amit igazából a netről is letölthettünk volna ingyen. Ha még nem olvastad volna el, tedd meg most

Nézzük meg, hasznának-e CMS rendszert weboldalaikohoz, és ha igen, milyet?

Mivel más lehetőségünk nincs, az adott webstúdió saját céges weboldalát, és a referenciaként felsorolt honlapokat, webshopokat fogjuk elemezni, leellenőrizni. Hiszen valószínű, hogy mi is olyan weboldalt fogunk kapni, mint a többiek!

Először nézzük meg a talán legtipikusabb kategóriát, amikor egy "egyedileg fejlesztett" weboldal áráért, egy a netről letölthető ingyenes motort kapunk, pl.: WordPress, OpenCart, Joomla. Ezek a legismertebbek, és legkedveltebbek hazánkban.

Ezek kiszűréséhez nem kell mást tennünk, minthogy nyissuk meg a Milyen CMS-t használ ez a weboldal angol nyelvű weboldalt, és illesszük be a keresőmezőbe a az adott webstúdió weboldalát, vagy egyik másik referencia munkáját

ez például egy WordPress weboldal amit a CMS, Blog sorban láthatunk, mellette a verziószámmal

Ez például egy WordPress CMS-re épülő weboldal amit a CMS, Blog sorban láthatunk, mellette a verziószámmal. Még láthatjuk azt is, hogy milyen programnyelvben írták, és milyen adatbázist használ, de ezek számunkra lényegtelenek.

Viszont ha a verziószám is látható, érdemes megtekintenünk azt is, hogy mi a legújabb kiadása az adott CMS rendszerhez. Ez azért érdekes számunkra, mert megmutatja azt, hogy frissítik-e az adott weboldalt. Nem kell mást tennünk, csak írjuk be a Google keresőbe az adott CMS nevét, és hogy "releases" - azaz kiadások.

Nagyon fontos, hogy ezeket az ingyenes CMS-eket, mint például a WordPress vagy OpenCart folyamatosan frissítve legyenek, mivel sokszor biztonsági rés betömésére irányul a frissítés. Viszont nem minden, a weboldalba integrált bővítmény kompatibilis a legújabb kiadással (ahogy az lenni szokott az informatika világában), így érdemes inkább szakemberre bízni a frissítést.

Ha ezzel megvagyunk, vizsgáljuk meg a weboldal programozásának minőségét

Természetesen a weboldalt generáló program fájlaiba nem nézhetünk bele, de a létrehozott Html-t megvizsgálhatjuk. Ezt hívjuk a weboldal forráskódjának, amiből vonhatunk le következtetéseket, hogy az adott webstúdió mennyire igényesen készíti el a weboldalakat.

Ezt a következő lépésekkel tehetjük meg

 

Jobb klikk a megvizsgálandó weboldalra, és a megjelent menüben kattintsunk a

  • Firefoxban "Oldal forrása"
  • Chromeban "Oldal forrásának megtekintése"

menüpontra - vagy mind a két böngészőben ugyan az a billentyűparancs: Ctrl+U

A weboldal forráskódján végiggörgetve keressük a következő dolgokat, amiket lentebb képekkel is demonstrálok:

  • ne legyen benne style tag, se az oldal tetejében <style> stílusosztályok meghatározása </style>, de olyat se nagyon találjunk benne, hogy pl.: <div style=" egy csomó meghatározás">bla,bla,bal...
  • ne legyen benne, de legalábbis ne sok script tag, de ha van is benne, akkor se sok, és ne szétszórva, vagy a <body> tag felett, vagy közvetlenül alatta, vagy teljesen az oldal alján
  • ne találjunk benne piros színnel megjelölt elemeket, ezeket az elemeket ugyanis hibának veszi valamiért a böngésző, amit ki is ír nekünk, ha rávisszük az egeret (csak Firefox-ban működik)

Az stílus meghatározásokat, és a nagyobb mennyiségű javascript kódokat külön fájlokban kell tárolni. Egyrészt azért, mert a böngészők ezeket a fájlokat letárolják, és csak módosítás esetén kerülnek ismét letöltésre, másrészt pedig azért, mert ennek ez a rendje módja!

Az utolsó eset, az pedig egy hiba. Valamivel összezavarták a böngészőt, vagy valóban duplikálták a body tagot. Minden esetre ez egyáltalán nem jó. Viszonyításképp nézzétek meg ennek (mármint a Pillangó Weboldal) az oldalnak a forráskódját, vagy bármely referencia weboldalamét - nagyon remélem hogy nem fogtok bennük ilyet találni, a mégis kérlek jelezzétek kommentben, hogy javíthassam

Nagyon fontos, hogy a weboldal oldalainak szép, beszédes URL-jei legyenek

Egy másik nagyon fontos részét is könnyedén ellenőrizhetjük a weboldalnak, ez pedig nem más mint az URL-ek. A szép, beszédes URL-ek nem csak a felhasználóknak adnak segítséget, átláthatóságot a navigációban, de a Google Keresőnek is segít a weboldalt feltérképezni - ezért is részesíti előnyben a Google azokat a weboldalakat, ahol beszédes URL-jei vannak az aloldalaknak.

Kattintgassunk a vizsgált weboldal különböző menüpontjaira, és figyeljük az URL-eket. A lényeg, hogy az URL-ek csak az angol abc kisbetűiből álljanak, azon felül pedig csak számokat, kötőjelet és aláhúzást tartalmazzanak. Sőt, ha az adott oldalt nem a felhasználók szerkeszthetik fel (mint például a hirdetéseket a felhasználók adják fel), akkor lehetőleg azonosító számot se tartalmazzon.

Jó URL-ek:

  • /hirek/kozeledik-a-sarkvidek-raadasul-lego-elemekbol.html
  • /blog/116/lego-10243-parizsi-etterem.html (a blogokat a tagok írják, így a biztonság kedvéért inkább beleraktam az url-be az blog azonosító számát)
  • /adatvedelemi-szabalyzat.html

Rossz URL-ek:

  • /noi-papucsok/0/josef-seibel-női-bőr-papucs-c8418/kezdolap=1
  • /index.php?site=regisztracio&barat=ACEGaborACE

Szerintem ezen nincs is mit magyarázni, mindenki számára jól látható az URL-ek közti különbség. Még arra figyeljünk, hogy az URL-ek utaljanak a weboldal felépítésére,
pl.: a blog menüpont legyen /blog.html - ha megnézünk egy bejegyzést: /blog/ezt-a-blogot-olvasod-most.html

 

Abban az esetben, ha mi nem sajnáljuk a pénzt leendő weboldalunkra, ezért egy vérprofi webstúdiót keresünk, akkor az alábbiaknak járjunk még utána

Ellenőrizzük le, hogy a belinkelt CSS és JavaScript fájlok le vannak-e tömörítve (ezeket a forráskód tetején kell hogy megtaláljátok). Nem kell mást tenni, csak kattintsatok az egyébként linkként megjelölt hivatkozásokra. Ha ott nem egy több száz vagy esetleg ezer soros "versikét" találtok, hanem egy egysoros szöveget, aminek sosem lesz vége, akkor az a fájl le van tömörítve.

A tömörítéssel általában 20-30% kerül megspórolásra. Az pedig nem mindegy, hogy amikor valaki majd megnyitja a weboldalunkat, akkor mekkora fájlokat kell letöltenie a böngészőjének a weboldal megjelenítéséhez. Főleg ha mobilról nézi valaki a weboldalt - de egyébként is.

Egy másik dolog, ami jól tükrözi egy webstúdió profizmusát, és az általuk készített weboldalak minőségét, az egy képre gyűjtött ikonok. Ez annyit tesz, hogy a weboldalhoz felhasznált rengeteg kis ikon, nyíl, és egyéb kisebb képek nem külön fájlként vannak tárolva, hanem egy nagyobb képen vannak elhelyezve, és persze arról használva.

ez a youtube ikonokat tartalmazó képe
mert a vérprofik így csinálják ;)

Ezt úgy tudjuk leellenőrizni, hogy egérrel jobb klikk az oldalon, és ott válasszuk az "Oldal adatainak megtekintését". A felugró ablakban válasszuk a "Média" fület. És ott nézzük végig a képeket (az első "Címre" való kattintás után mozoghatunk nyilakkal is, úgy gyorsabb lesz). Ha sok olyan képet találunk, amin csak egy-egy ikon szerepel, de nyomát sem leljük egy olyan válogatásnak, ami fentebbi képen is látható, akkor ez lecsó! A példa kedvéért nézd meg ezt a weboldalt (mármint a Pillangó Weboldalt), és lám, találni fogsz egy icons.png nevű képet. (Vigyázzatok a közösségi oldalakról behívott ilyen képekkel - ezek általában az utolsók között jelennek meg.)

És kész is vagyunk

Most biztos sokan arra gondoltok, hogy az nem baj, ha ingyenes tartalomkezelőt (azaz WordPress vagy Joomla-t) használnak weboldalatok elkészítéséhez. Ezek remekül megírt rendszerek, ezért is használják olyan sokan világszerte. De attól még, hogy a felhasznált CMS jó, hozzá nem értéssel könnyedén el lehet érni egy rossz végeredményt.

Amiket fentebb leellenőriztünk, nagyon fontos részei egy weboldalnak. Ezen felül nagyon jól tükrözi az adott webstúdió szaktudását, és az elkészített weboldalaik minőségét. Rengeteg weboldal van már a neten, és az, hogy melyik fog a végén életben maradni, csak azon múlik, hogy mennyire jó az adott weboldal. Egyrészt a tartalma, másrészt a szerkezete. Egy olyan csapattól, akik a forráskódos részeknél már elbukik a jelenleg felállított mércén, azoktól ne is akarjunk elvárni egy versenyképes weboldalt.

Igazából az utolsó két dolog sem valami különlegesség, hivatalosan így kellene kinéznie egy weboldalnak. Ha egy cég majd 200ezer forintért szeretne nekünk egy majdnem alap webshopot készíteni, ennél sokkal-sokkal többet kell elvárnunk. Az a lista elég hosszú lenne, de a blogom folyamatos követésével remélem egy helyes kép fog kialakulni bennetek, hogy hogyan is néz ki egy jó weboldal.

Amennyiben sikerült megtalálnunk azt a webstúdiót, amelyik ezen a listán átmegy, akkor már nincs más dolgunk, mint reménykedni. Méghozzá abban, hogy még ott van az a programozó, aki ezeket a minőségi oldalakat készítette. Ha ebben is szerencsénk van, akkor már csak egy dolog van vissza, mondjuk el neki mit szeretnénk, és Ő meg fogja nekünk oldani - remélhetőleg ugyan azzal a precizitással és szakértelemmel, mint az előzőeket.

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni.
Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.5 · Adatkezelési szabályzat · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatkezelési szabályzatértem