A 444.hu bemutatja, hogyan ne építs közösséget
A weboldalakat érintő legfontosabb kérdés, a közösségépítés mikéntje. Egy weboldal közösség nélkül, olyan mint a westernfilmek kietlen jelenetei, amikor az elhagyott bányászvárosban csak 1-2 kiszáradt kórót görget maga előtt a szél, miközben a 2 főhős meredten figyeli egymás tekintetét.
Jelen esetünkben egy közösség nélküli weboldalon a 2 főhős az oldal adminisztrátorai, akik a semmi közepén vívják véget nem érő harcukat a becsületért. Csakhogy erről senki sem tud, hiszen nincs ott egy kamera, ami rögzítené az eseményeket...
Érthető, hogy minden weboldal tulajdonos a lehető leggyorsabb úton szeretne közösséget építeni, hiszen nélküle nemcsak magának a weboldalnak, de a vállalkozásodnak sincs fényes jövője.
(szerk.: mielőtt továbbmennél, felhívnám figyelmed, hogy a következőkben nem tényeket, hanem a saját tapasztalatomon alapuló véleményemet olvashatod.)
A 444.hu remekül szemlélteti nekünk egy negatív példával, mennyire fontos a tudatos, tervezett közösségépítés.
A közösségépítéssel a jövőben rengeteget fogunk foglalkozni, hiszen ahogy a marketingesek is gyakran hangoztatják, a vállalkozásod sikere a maga köré gyűjtött közösségen múlik. A közösségépítés bajnoka pedig nem más, mint a céged weboldala!
De miért tartom a 444.hu-t egy remek negatív példának, amiből érdemes okulnunk?!
madarat tolláról, embert barátjáról
Hangzik a bölcs magyar mondás.
Pontosan olyan lesz weboldalad közössége, mint amilyen a tartalmad hangvétele, és az általa közvetített érték.
A hírportálok esetében rendkívül fontos a látogatók száma, hiszen ez alapján tudják értékesíteni a reklámfelületeiket. Noha a 444.hu eredetileg is egy lazább, fiatalosabb hangvételű portál volt, a több látogató, és a több kattintás reményében olyan stílust ütöttek meg, amit már jó szívvel sem nevezhetünk fiatalosnak vagy épp lazának, hanem sokkal inkább "lesüllyedtnek".
Ha Te is figyelemmel kísérted a 444 bejegyzéseit, egész biztos, nem egyszer megbotránkoztál a cikkek címein, amik sokszor a főoldal legelőkelőbb helyeit foglalták.
Valóban, ha el akarjuk érni, hogy rákattintsanak egy bejegyzésünkre, akkor a látogatóból érzelmeket kell kifacsarnunk, lehetőleg már a cím elolvasását követően. Ebben a 444 rendkívül jól teljesített, hiszen legtöbbször a legerősebb érzelmekre hatott, mint például a gyűlölet érzetére. (igen, sajnos erre van a legnagyobb kereslet...)
Viszont egy aprósággal nem számolt. Olyan lesz a weboldal közössége, amilyen maga a weboldal.
Ugyan az oldal látogatottsága jól láthatóan növekedett, de ezzel egyidejűleg a színvonal rohamosan esett, egy olyan időszakban, mikor az EU, így természetesen országunk is egyre jelentősebben lép fel az internetet ellepő, gyűlöletkeltő hozzászólásokkal szemben. Amikért (véleményem szerint jogosan) a weboldal üzemeltetőét vonják felelősségre.
(már hallani olyan eseteket, mikor egy-egy weboldal olyan szép büntetést kapott a hozzászólások miatt, hogy inkább be is zárták a boltot)
A 444 úgy döntött, hogy szigorítja a komment beküldésének szabályait, melyek jan. 21-től (azaz mától) léptek érvénybe. Indoklásuk szerint, a komment szekció minőségén szeretnének javítani, bár én inkább a korábban írt, egyre erősebb szabályozásoktól való félelmet sejtem a háttérben. Továbbá, hogy a kattintások száma nem minden, a hirdetők nézik az adott weboldal közösségét is.
- Neked sem mindegy, hogy kik látják a hirdetésed -
Mondanom sem kell, a 444 lehető legrosszabbul járt el. A Disqus kommentfelületet ha leváltanák egy egyedi készítésű komment rendszerre, mely előszűrné a hozzászólásokat, és természetesen változtatnának a cikkek hangvételén, még látnék rá esélyt, hogy valamivel minőségibb közösségre váltsanak.
Hogy a 444 mentse a menthetőt, ők inkább azt vezették be, hogy csak az általuk jóváhagyott kommenteket engedik megjelenni. Ezenfelül létrehoztak egy "whitelist" nevű listát, mely azoknak a felhasználókat gyűjti össze, akiknek a hozzászólása azonnal megjelenik - igen, ráadásul még meg is különböztetik a látogatóikat!
Arról nem is beszélve, hogy a színvonal emelkedéshez pont, hogy új,- vagy a régebben elvesztett "értelmiségi" látogatókat kellene bevonzani. A hozzászólások előzetes elbírálásával tökéletesen padlóra küldik ennek a lehetőségét.
Mi hogy okulhatunk a 444.hu példájából?!
ne add el a lelked az ördögnek
A 444.hu sosem a minőségi újságírásról volt híres - ezzel sokat viccelnektek a kommentelők is. De mégis a fiatalos, lendületes magatartásával remek közösséget gyűjtött maga köré. Legalábbis 1 évvel ezelőtt még ez volt a helyzet.
Aztán valami megváltozott...
A több kattintás reményében váltottak stílust, vagy az "újságíróik" bátorodtak fel szép lassan annyira, még végül előtört valódi énjük?! - ezt csak a 444 tudná megmondani
Ami viszont biztos, és egyben eme bejegyzés konklúziója:
ez már az utolsó szögek egyike a 444 koporsóján - írom ezt úgy, hogy ugyan nem vagyok jós, de ahol a minőséget felváltja a mennyiség, jó nem történhet.
Ha semmit sem tesznek, előbb vagy utóbb keményen megfogják ütni a bokájukat - gyakorlatilag a 444 komment szekciója felsorakoztatja mindazt, ami ellen napjainkban egyre többször szót emel és bírál a közvélemény (gyűlöletkeltés, rasszizmus, pornográfia...).
Vagy szépen felszámolják a jelenlegi komment szekciót (ahogy most ezt el is kezdték), és megpróbálják "értékesebb" hozzászólásokkal feltölteni. Mint már e bejegyzés elején említettem, minden weboldal velejét, a köré gyűlt közösség adja.
Ez a 444-re hatványozottan igaz!
A délelőtt folyamán a cikkek minőségében semmilyen változást sem véltem felfedezni, azaz továbbra is ugyan annak a társadalmi rétegnek szólnak, akiket a kommentek közül próbálnak meg kigyomlálni.
Vajon sikerülni fog nekik így?! Vagy itt a vég?!
Akárhogy is ne ess a 444 hibájába! Törekedj a "minőségi" közösségre.
De ami a legfontosabb, mutass példát a látogatóidnak, és már az első perctől kezdve jelöld ki a weboldaladon elvárt magatartás és erkölcsi normák határait.