A 444.hu bemutatja, hogyan ne építs közösséget

2016. január 21., csütörtökA WEB világa

A weboldalakat érintő legfontosabb kérdés, a közösségépítés mikéntje. Egy weboldal közösség nélkül, olyan mint a westernfilmek kietlen jelenetei, amikor az elhagyott bányászvárosban csak 1-2 kiszáradt kórót görget maga előtt a szél, miközben a 2 főhős meredten figyeli egymás tekintetét.

Jelen esetünkben egy közösség nélküli weboldalon a 2 főhős az oldal adminisztrátorai, akik a semmi közepén vívják véget nem érő harcukat a becsületért. Csakhogy erről senki sem tud, hiszen nincs ott egy kamera, ami rögzítené az eseményeket...

Érthető, hogy minden weboldal tulajdonos a lehető leggyorsabb úton szeretne közösséget építeni, hiszen nélküle nemcsak magának a weboldalnak, de a vállalkozásodnak sincs fényes jövője.

(szerk.: mielőtt továbbmennél, felhívnám figyelmed, hogy a következőkben nem tényeket, hanem a saját tapasztalatomon alapuló véleményemet olvashatod.)

A 444.hu remekül szemlélteti nekünk egy negatív példával, mennyire fontos a tudatos, tervezett közösségépítés.

A közösségépítéssel a jövőben rengeteget fogunk foglalkozni, hiszen ahogy a marketingesek is gyakran hangoztatják, a vállalkozásod sikere a maga köré gyűjtött közösségen múlik. A közösségépítés bajnoka pedig nem más, mint a céged weboldala!

 

De miért tartom a 444.hu-t egy remek negatív példának, amiből érdemes okulnunk?!

madarat tolláról, embert barátjáról

Hangzik a bölcs magyar mondás.

Pontosan olyan lesz weboldalad közössége, mint amilyen a tartalmad hangvétele, és az általa közvetített érték.

A hírportálok esetében rendkívül fontos a látogatók száma, hiszen ez alapján tudják értékesíteni a reklámfelületeiket. Noha a 444.hu eredetileg is egy lazább, fiatalosabb hangvételű portál volt, a több látogató, és a több kattintás reményében olyan stílust ütöttek meg, amit már jó szívvel sem nevezhetünk fiatalosnak vagy épp lazának, hanem sokkal inkább "lesüllyedtnek".

Ha Te is figyelemmel kísérted a 444 bejegyzéseit, egész biztos, nem egyszer megbotránkoztál a cikkek címein, amik sokszor a főoldal legelőkelőbb helyeit foglalták.

Valóban, ha el akarjuk érni, hogy rákattintsanak egy bejegyzésünkre, akkor a látogatóból érzelmeket kell kifacsarnunk, lehetőleg már a cím elolvasását követően. Ebben a 444 rendkívül jól teljesített, hiszen legtöbbször a legerősebb érzelmekre hatott, mint például a gyűlölet érzetére. (igen, sajnos erre van a legnagyobb kereslet...)

Viszont egy aprósággal nem számolt. Olyan lesz a weboldal közössége, amilyen maga a weboldal.

Ugyan az oldal látogatottsága jól láthatóan növekedett, de ezzel egyidejűleg a színvonal rohamosan esett, egy olyan időszakban, mikor az EU, így természetesen országunk is egyre jelentősebben lép fel az internetet ellepő, gyűlöletkeltő hozzászólásokkal szemben. Amikért (véleményem szerint jogosan) a weboldal üzemeltetőét vonják felelősségre.
(már hallani olyan eseteket, mikor egy-egy weboldal olyan szép büntetést kapott a hozzászólások miatt, hogy inkább be is zárták a boltot)

A 444 úgy döntött, hogy szigorítja a komment beküldésének szabályait, melyek jan. 21-től (azaz mától) léptek érvénybe. Indoklásuk szerint, a komment szekció minőségén szeretnének javítani, bár én inkább a korábban írt, egyre erősebb szabályozásoktól való félelmet sejtem a háttérben. Továbbá, hogy a kattintások száma nem minden, a hirdetők nézik az adott weboldal közösségét is.
- Neked sem mindegy, hogy kik látják a hirdetésed -

Mondanom sem kell, a 444 lehető legrosszabbul járt el. A Disqus kommentfelületet ha leváltanák egy egyedi készítésű komment rendszerre, mely előszűrné a hozzászólásokat, és természetesen változtatnának a cikkek hangvételén, még látnék rá esélyt, hogy valamivel minőségibb közösségre váltsanak.

Hogy a 444 mentse a menthetőt, ők inkább azt vezették be, hogy csak az általuk jóváhagyott kommenteket engedik megjelenni. Ezenfelül létrehoztak egy "whitelist" nevű listát, mely azoknak a felhasználókat gyűjti össze, akiknek a hozzászólása azonnal megjelenik - igen, ráadásul még meg is különböztetik a látogatóikat!

Arról nem is beszélve, hogy a színvonal emelkedéshez pont, hogy új,- vagy a régebben elvesztett "értelmiségi" látogatókat kellene bevonzani. A hozzászólások előzetes elbírálásával tökéletesen padlóra küldik ennek a lehetőségét.

 

Mi hogy okulhatunk a 444.hu példájából?!

ne add el a lelked az ördögnek

A 444.hu sosem a minőségi újságírásról volt híres - ezzel sokat viccelnektek a kommentelők is. De mégis a fiatalos, lendületes magatartásával remek közösséget gyűjtött maga köré. Legalábbis 1 évvel ezelőtt még ez volt a helyzet.

Aztán valami megváltozott...

A több kattintás reményében váltottak stílust, vagy az "újságíróik" bátorodtak fel szép lassan annyira, még végül előtört valódi énjük?! - ezt csak a 444 tudná megmondani

Ami viszont biztos, és egyben eme bejegyzés konklúziója:
ez már az utolsó szögek egyike a 444 koporsóján - írom ezt úgy, hogy ugyan nem vagyok jós, de ahol a minőséget felváltja a mennyiség, jó nem történhet.

Ha semmit sem tesznek, előbb vagy utóbb keményen megfogják ütni a bokájukat - gyakorlatilag a 444 komment szekciója felsorakoztatja mindazt, ami ellen napjainkban egyre többször szót emel és bírál a közvélemény (gyűlöletkeltés, rasszizmus, pornográfia...).

Vagy szépen felszámolják a jelenlegi komment szekciót (ahogy most ezt el is kezdték), és megpróbálják "értékesebb" hozzászólásokkal feltölteni. Mint már e bejegyzés elején említettem, minden weboldal velejét, a köré gyűlt közösség adja.

Ez a 444-re hatványozottan igaz!

A délelőtt folyamán a cikkek minőségében semmilyen változást sem véltem felfedezni, azaz továbbra is ugyan annak a társadalmi rétegnek szólnak, akiket a kommentek közül próbálnak meg kigyomlálni.

Vajon sikerülni fog nekik így?! Vagy itt a vég?!

 

Akárhogy is ne ess a 444 hibájába! Törekedj a "minőségi" közösségre.
De ami a legfontosabb, mutass példát a látogatóidnak, és már az első perctől kezdve jelöld ki a weboldaladon elvárt magatartás és erkölcsi normák határait.

Kósi János webdeveloper
Kósi János

A weboldal készítés nem csak a munkám, a hobbim is. Az aktuális webes trendeket követve mindig azon gondolkozom, hogy lehetne belőlük hasznot csinálni. Hogy ügyfeleimnek ne csak egy weboldalt, hanem működő rendszert biztosítsak, egyre többet foglalkozok online marketinggel is - meg kell hogy mondjam, már a hobbijaim között sorolom

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.71 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem