5 tipikus hiba amit a Webshopok elkövetnek

2014. július 11., péntekA WEB világa

Összeszedtem azokat a hibákat, amiket sajnos gyakran elkövetnek a webshopok tulajok. Tisztelet a kivételnek persze, de olyat még nem láttam, hogy ennek a 4 hibából egy sem található meg az oldalon, sőt, olyan is van ahol szinte az összes jelen van egyszerre. Na az nem valami jó!

Napjainkban minden kereskedő, vagy kereskedni vágyó ember webshopban látja élete jövőét. Ez nem is csoda, hiszen állandóan azt szajkózza a sajtó, hogy évről-évre mennyivel nő a hazai webshopok forgalma, így természetes hogy sokan kapnak kedvet belevágni az interneten való értékesítésbe.

Erre még rátesz egy lapáttal, hogy már régóta szállóige, hogy "sokan gazdagodtak már meg az interneten". Egy másik tipikus kedvcsináló, hogy "ó, egy webshoppal alig kell foglalkozni, csak a rendeléseket kell kiküldeni, és kész is". Ha valaki ez utóbbi gondolattal kezd bele webshopjának beindításába, neki nem fog kelleni még a rendelésekkel sem foglalkozni - mivel egy sem lesz!

Az 1. tipikus hiba - majd a programozó

És ez az a pont, amikor a leendő webshop tulajdonosok fejében felbukkan egy gondolat: "egy jó webshop kell!". Hogy ez alatt mit értenek, ezt még sokszor ő maguk sem tudják, de általában a programozóból akarják kierőszakolni a jó webshop motort. Nem kéne.

Na most a programozóról annyit érdemes tudni, hogyha ő még egy jó szakember is, és tisztában van vele, hogy minek van értelme, és mi az ami pénzkidobás, ő akkor is csak javaslatokat tud tenni a webshopot illetően. Ha a megrendelő ennek ellenére ragaszkodik az elképzeléséhez, és hajlandó kifizetni a többletköltséget is, akkor mi mást tehetne a programozó, minthogy megírja a kért modult.

Az egyik ilyen esetem, amikor affiliate modult kellet készítenem egy olyan webshopnak, aminek napi 100 látogatója sem volt. Többek között a nemrég megszűnt Grando-nak volt affiliate programja, de azt sem láttam egy weboldalon sem visszaköszönni rám. Miért pont az ő affiliate programjához csatlakozna bármely weboldal?! Pedig egy ilyen modult megírni nem 1-2 nap, és ennek megfelelően nem is valami olcsó mulatság - ami ráadásul sosem lesz kihasználva!

A 2. tipikus hiba - a SEO

A hibák általában egymásba fonódnak, mint jelenlegi esetünkben is, a SEO-nál azaz a kereső optimalizálásnál. Itt is legtöbbször a "jó webshopmotor" az, amiben a megoldást szokták találni a webshop tulajdonosok. Ami itt elő szokott fordulni, a legtipikusabb hiba, hogy a lehető legtöbb automatikát szeretnének belevinni a webshop működésébe. Természetesen könnyedén megoldható, de a legjobb eset, ha a meta tagokat is mi töltjük ki! Ha már elkészítettük a termék leírását, akkor nem tart semmiből sem átmásolni meta leírásnak, és esetleg picit átírni, hogy még jobb legyen. 

De sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy sokszor még leírás sincs a termékhez, nem jelenik meg semmi új információ (cikk formájában) a weboldalon, és még lehetne sorolni. Ez esetben hiába ultra-szuper a webshopunk, ha nincs mit vagy miből megjeleníteni. (Erről már írtam egy cikket Te helyesen használod a Facebookot?! címmel.)

A meta tagok automatizált, és ezért sokszor helytelen kitöltése csak a kisebb hiba. Olyannal is találkoztam, hogy a megrendelő azt szerette volna, ha ő adhatja meg a weboldalának oldalainak a nevét. Ez azért egy nevetséges kérés, mert ha van a weboldalban egy részletes kereső, akkor könnyedén több százra vagy akár több ezerre rúghat az oldalak mennyisége. Ráadásul attól, hogy az oldalcímekbe belerejtünk egy-egy számunkra fontos kulcsszót, még nem fogunk az első oldalra kerülni automatikusan. Sőt, ha ezáltal az oldal címe nem lesz releváns az oldal tartalmával, akkor csak "kihúzzák a gyufát" a keresőmotoroknál! Azért ez a megrendelő ügyes volt, és kifizetett plusz pénzt egy olyan rendszerért, amivel felesleges plusz munkát ad magának, és valószínű többet árt vele mint használ.

 A 3. tipikus hiba - hiányos tartalom

Sajnos rengeteg webshopnál megfigyelhető, hogy nem szolgáltatnak megfelelő mennyiségű információt egy termékről. Az egyik legrosszabb, amikor nincs termékkép (vagy rossz a minősége). A termék neve az esetek 90%-ban szinte semmit sem árul el egy termékről, de még egy részletes leírás is kevés lenne például egy "Viola acélkék színű fotelágy" esetében, hiszen az acélkék színnek is rengeteg árnyalata van, de még a fotelágy formáiból is tömérdek típust lehetne felsorolni.

Szinte az is ritkaság számba megy, hogy a webshopban van a termékekhez leírás. Ennél a résznél picit vissza is kanyarodhatunk az előző hibához, a SEO-hoz. Ha nincs leírás a képhez, akkor ha megveszik is a rendszer, akkor sem fog tudni meta leírást biztosítani a termékhez.

Továbbá mielőtt a vásárló megvesz valamit, szeretne tájékozódni a termékről. Ne is menjünk messze az előző példánktól, egy nagyon fontos paramétere a fotelágynak, a mérete. Ha nincs ott hogy mekkora az adott fotelágy, akkor nem tud mit tenni az érdeklődő, minthogy megnézi a neten hátha máshol megtudja a számára fontos információkat a termékről. És ez az a pont, amikor elvesztettünk egy vásárlót!

Érdemes megnézni az IKEA online katalógusát. Hatalmas kép a termékről, jól olvasható termékár és név, és egy remek leírás.

Nagyon fontos a jó termékleírás, az nem elég hogy legyen részletes és informatív, fontos a szövegezés is. Nem egyszerűen le kell írni a termékjellemzőket "Hajlított bükkfa váz, strapabíró, könnyen ápolható bőr..." persze hogy könnyen ápolható, mi mást írna róla a forgalmazó, hogy kezelhetetlen az anyaga?! És most olvassák el az IKEA katalógusából idemásolt leírást:

- Rétegragasztott, hajlított bükkfa váz; kényelmes rugalmasságot biztosít.
- Puha, strapabíró, könnyen ápolható, kisgyerekes családok számára praktikus bőr.
- Még kényelmesebb és pihentetőbb, ha a fotelt POÄNG lábtartóval együtt használod.
- Többféle díszpárna is kapható hozzá, így a kanapé és a szoba is új megjelenést kap.
- A magas háttámla megfelelő támaszt biztosít a nyak számára.

Érezhető a különbség?! Érdemes elolvasni Rácz-Akácosi Atilla, A jó marketing nem csak a gazdagok játéka: 5+5 top hiba, amit ne kövess el webáruház nyitáskor! című cikkét.

És a 4. tipikus hiba - túl sok kategória

Nagyon rideg tud lenni, amikor egy végeláthatatlan kategória rendszerben kell boldogulnia a látogatónak. Ne legyen túl sok főkategória, azoknak ne legyen túl sok alkategóriájuk és végképp ne legyen 2 alkategóriánál mélyebb a menürendszer!

Egyszer sikerült találnom egy olyan oldalt, ahol a bal oldalsávból kiindulva, a jobbra megjelenő újabb al,-és almenük már az oldal jobb oldalán akartak átnyúlni. Hagyján hogy szinte esélytelen volt szépen mozgatni az egeret az újabb és újabb alkategóriák felé, anélkül hogy eltűnne az egész, de tökéletesen átláthatatlan volt első ránézésre - második ránézésre is, ember legyen a talpán, aki azon kiigazodik!

Amikor a látogatónk a webshoppunkra érkezik, és egy ilyen dologba sikerül belefutni, akkor nagyon jó árakkal kell dolgoznunk, hogy ne szökjön meg azon nyomban!

És a 5. tipikus hiba - túl sok termék egy kategóriában

Nagyon fontos arra is figyelni, hogy ne legyenek olyan kategóriák, ahol több mint 5 oldal van, oldalanként 16-20 termékkel számolva. Ennél több terméket nem célszerű megjeleníteni egy oldalon, mert akkor túl sokat kell már görgetni. Az is fontos hogy legyen letisztul, és áttekinthető a design, ne akarjunk mindent betömöríteni egy oldalra!

Ahol több mint 5 oldalnyi termék található egy kategóriában, ott inkább próbáljuk valamiféleképp összevonni a termékeket. Ha például ugyan az a termék több színen is kapható, akkor inkább legyen 1 termék belőle színválasztóval. Senki sem fog végiglapozni 10 oldalt! - főleg ha az első oldalak nem keltik fel az érdeklődését, holott lehet hogy a 11. oldalon találna rá élete cipőére.

Természetesen nagyon fontos, hogy ez esetbe ha tehetjük, akkor a termék listában megjelenő képe tartalmazza a különböző variációkat, sőt a nevében is tegyük közzé a lehetőségeket. De ezt sosem úgy tegyük, hogy "Férfi sportcipő több színben", mert erre senki sem fog rákeresni. Legyen a neve akkor inkább az, hogy "Férfi sportcipő piros/fehér vagy fekete/fehér színekben". Arra is figyeljünk, hogy azért ne legyen túl hosszú a termék neve! Az oldal címe (amiben illik a termék nevét is feltüntetni) 70-80 karakternél ne legyen hosszabb.


Az a legszebb, amikor az utolsó három hiba egy webshopban egyesül! Merthogy igen, aki sokat keresgél a neten (mint én is), az könnyedén bele tud futni ilyen csodálatos webshopokba :)

Amennyiben ezeket a hibákat elkerüljük, akkor azért már kb. sínen vagyunk. Igen tudom hogy ez rengeteg munka, sőt a kategória struktúra kitalálása is el fog venni az életünkből egy pár napot, a termékek átgondolt, és jó szövegezéssel való feltöltése pedig életünk legkeservesebb óráit, napjait fogják nekünk okozni, ami ráadásul folyton vissza-, visszatér hogy újból minket kísértsen, de kell, muszáj!

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
Belépés más szolgáltatásokban élő regisztrációval
A weboldal cookie-kat használ Adatkezelési szabályzatértem